طرز تهیه و خواص چای ماسالا

چای ماسالا نوعی از چای همراه با ادویه است که اصالتا هندی است و به چای هندی نیز معروف است، اکنون در سرتاسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. چای ماسالا قدمت بالایی دارد و از جمله نوشیدنی های قدیمی محسوب میشود که تاریخچه ی قدمت آن به هزاران سال پیش برمیگردد.


چای سنتی هندی

مواد تشکیل دهنده چای ماسالا

مواد تشکیل دهنده اصلی در Masala Chai ممکن است متفاوت باشد، اما ادویه جاتی که استفاده میشوند شامل زنجبیل، ادویه های هندی  چای ماسالا، دارچین، هل، فلفل سیاه، رازیانه و میخک در تهیه این چای در اکثر مواقع به کار میروند.

بخشی از جذابیت نوشیدن ماسالا چای این است که هر فنجان همیشه طعم همان قبلی را ندارد و شما با کم و زیاد کردن عناصر تشکیل دهنده چای ماسالا به طعم مورد نظر خود برسید

چای ماسالا هندی

ترکیبات چای ماسالا هندی

  • چای ماسالا پر از ادویه است و برای تهیه ی آن به مقدار زیادی ادویه نیاز هست.

ادویه های چای ماسالا:  دارچین، زنجبیل، گل انیس ستاره ای، ادویه های هندی مخصوص چای ماسالا، فلفل سیاه و هل،

سایر مواد مورد نیاز چای ماسالا: میخک، چای سیاه و شیر .

طرز تهیه ی چای ماسالا

  •  اول ترکیبات دیگر جز چای را روی حرارت به همراه آب کم بجوشانید

  • وقتی که طعم ترکیبات خارج شد چای سیاه را داخل آنها ریخته

  •   سپس شیر داغ را داخل ترکیبات بریزید و  ۵دقیقه زمان دهید تا ترکیبات با شیر داغ بجوشد

  • نوشیدنی را از صافی رد کنید

برای اینکه به طعم دلنشین و خوشمزه ی چای ماسالا دست پیدا کنید هر بار هنگام تهیه، مواد اولیه را کم و زیاد کنید تا به طعم دلنشین چای ماسالا دست پیدا کنید. هر بار که تجربه شما در تهیه ی این چای بیشتر شود کم کم میتوانید به طعم واقعی چای ماسالا نزدیک تر شوید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 خرید چای ماسالا هندی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چای ماسالا آماده چیست؟

همانطور که در ادامه مقاله خواهید دید چای ماسالا دستور تهیه ی مشخصی ندارد و خیلی ادویه ها و مواد تهیه ها میتواند اضافه و یا کم شود و تهیه ی این چای برای اینکه به طعم مورد نظر و مطلوب برسید نیاز به تجربه و امتحان چند باره دارد.

در پودر آماده ماسالا که ساخته ی کشور هند است تمام ادویه ها بر حسب دستور تهیه ی سنتی هندی انتخاب و میزان آنها به ترکیب اضافه میشود که طعم واقعی چای ماسالا به دست می آید.

پودر آماده چای ماسالا ترکیبی است از ادویه های گفته شده و چای به همراه ادویه های مرغوب و با کیفیت هندی مخصوص چای ماسالا که طعم هندی این چای را قوت میبخشند.

روش تهیه چای ماسالا آماده

به میزان یک قاشق غذا خوری از پودر چای ماسالا را داخل یک لیوان شیر مخلوط کنید و سپس مخلوط پودر چای ماسالا و شیر را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد،  ۵ دقیقه جوشیدن کافی است تا عصاره ی ادویه ها و ترکیبات در شیر حل شود، 

در خصوص ترکیبات چای ماسالا باید بگوییم همان طور که گفته شد ترکیبات در تهیه میتواند متفاوت باشد، اگر طعم واقعی چای ماسالا را میخواهید به دست بیاورید از ادویه های مخصوص هندی استفاده کنید، علاوه بر ترکیبات گفته شده میتوانید از رازیانه، فلفل سیاه و زعفران هم در ترکیبات استفاده کنید


ترکیباتی که معمولا در ترکیبات چای ماسالا ثابت هستند گل انیس ستاره ای، ادویه های هندی چای ماسالا، میخک، دارچین، زنجبیل، هل و فلفل سیاه هستند، مواد دیگر مانند زعفران، رازیانه، جوز هندی، نعناع، شکر یا عسل ترکیباتی هستند که بعضی از افراد اضافه میکنند و بعضی ها خیر و این میتواند بر حسب سلیقه ی شما تغییر کند.

فواید چای ماسالا

برای مثال در کشمیر از چای سبز برای تهیه ی چای ماسالا استفاده میشود، در صورتی که در دیگر نقاط جهان معمولا از چای سیاه استفاده میشود. چای ماسالا را حتی بدون شیر هم میتوانید درست کنید.

در واقع چای ماسالا چایی است با ادویه که مطابق سلیقه ی شما میتواند مقدار ادویه ها تغییر کند چیزی که بین تمام چای ماسالاها مشترک است پر ادویه بودن و ترکیب شدن ادویه های اصیل هندی با ترکیبات آن است و اینکه در هنگام نوشیدن این چای شما طعم و عطر ادویه های معطر و تند هندی را حس کنید و لذت ببرید

ـــــــــــــــــــــــــــ

خرید نبات میوه ای

ــــــــــــــــــــــــــــ

.

ترکیبات چای ماسالا

چای ماسالا در فرهنگ هندوستان

 در هند، یک فنجان چای به همان سادگی یک لیوان آب در دسترس است و نوشیده میشود. در خیابانهای بمبئی که قدم بزنید افرادی را میبینید که قوری چایی در دست دارند و چای میفروشند. در هند هر خانواده دستور درست کردن چای ماسالا مخصوص خود را دارد که همه خوشمزگی خاص خودشان را دارند.

در تهیه ی چای ماسالا اضافه کردن شکر اختیاری است.

ماسالا چای اصل

 چرا چای ماسالا برای سلامتی خوب است؟ 

 در واقع این محتویات تشکیل دهنده ی چای ماسالا است که باعث ایجاد یک نوشیدنی مفید میشود مثلا وجود زنجبیل که هضم غذا را بهبود می بخشد، به محافظت از شما در برابر سرما و آنفولانزا میپردازد و به بهبود دردهای مفاصل نیز کمک میکند.

 زنجبیل باعث کاهش چربی خون میشود و  ضد سرطان و مناسب ضعف اعصاب است و به بهبود کمردرد کمک میکند، زنجبیل به تقویت حافظه می انجامد و نیروی جنسی را افزایش میدهد.

گل میخکآرامبخش، تقویت کلیه و رحم، رفع تنگی نفس، رفع سکسکه، موثر بر دستگاه عصبی، رفع گرفتگی عضلات. گل میخک برای درمان اسهال و دل درد، سرطان و دردهای رماتیسمی نیز پیشنهاد میشود.

هل: درمان صرع، اشتهارآور، درمان سنگ کلیه، افزایش ادرار ، درمان قاعدگی دردناک، درمان خستگی و بی حالی، تقویت کننده معده، درمان ناراحتی های کبد و درمان انسداد کبد، خوشبو کننده دهان، درمان تهوع و به عنوان یک پاک کننده کلیه محسوب می شود.

دارچین برای خواص ضد باکتری و ضد قارچی شناخته شده است .

 فلفل سیاه یک آنتی اکسیدانی قوی است.

 چای ماسالا رادیکالهای آزاد را در بدن از بین میبرد و مانند دیگر انواع چای حاوی آنتی اکسیدان است که در مجموع منجر به  کاهش احتمال ابتلا به سرطان میشود و ایمنی بدن را بهبود میبخشد


دستور تهیه چای ماسالا

چای ماسالا مورد استقبال ورزشکاران:

چای ماسالا به دلیل داشتن خاصیت انرژی بخشی مورد توجه ورزشکاران نیز قرار گرفته، نوشیدن این چای انرژی بیشتری به فرد میدهد و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن کمک میکند، چای ماسالا خواص ضد التهابی دارد به بهبود سرماخوردگی و جوش صورت کمک میکند.

انواع چای ماسالا در کشور های مختلف

همانطور که محبوبیت چای ماسالا افزایش پیدا کرد تنوع در تهیه ی آن هم بیشتر شد مثلا بعضی افراد برای نوشیدن چای ماسالا بدون کافئین به جای چای سیاه از رویبوس نیز استفاده میکنند.

در امریکا بعضی از کافه ها نوعی از چای ماسالا را همراه با اسپرسو برای مشتریان می آورند. اما نوشیدنی ای که همراه با اسپرسو آورده شود نام های دیگری هم به خود گرفته مانند جاوا چای، جاوا چای نوعی از چای ماسالا است که معمولا در امریکا همراه با قهوه به مشتری پیشنهاد میشود .

 چای ماسالا در هند معمولا با شکر قهوه ای استفاده میشود در حالی که در دیگر کشورها  چای ماسالا با عسل و نعناع هم مصرف میشود.

در هند بیشتر از شیر در چای استفاده میکنند، در حالی که در دیگر کشورها از جمله امریکا چای ماسالا را با بستنی وانیلی پیشنهاد میکنند که نوعی چای ماسالای سرد است. در امریکا فقط طرز تهیه چای ماسالا دستخوش تغییر نبوده بلکه این چای تغییر نام هایی هم داشته مثلا به نام های چای کثیف یا چای چای یا چای جاوا و... در آمده است.


ویدئوی چای ماسالا

پیشنهادات طعم نوش